Perssoorten

Contact is nog geen relatie

Persrelaties onderhouden is niet zozeer moeilijk als wel tijdrovend omdat het goed en gepland moet gebeuren. Met een perscontact bereikt u soms eenmalig een doel, met een relatiemanagement voor de pers bouwt u goodwill op en is de kans op een welwillende houding groter. U kunt in goede en slechte tijden daarbij wel wat hulp gebruiken. Ik wil u deze hulp graag bieden: als mede-ontwikkelaar van uw crisisplan of als schrijver van journalistieke teksten,woordvoerder en trainer.

Journalistieke teksten

U heeft nieuws en wil dat graag kenbaar maken. Nieuws kan van alles zijn, zolang het maar interessante informatie is voor de lezers van de (vak)bladen die u wilt benaderen. Nieuws kunt u maken, maar overdrijf niet. Oud nieuws is geen nieuws en teveel nieuws mist zijn doel. In de beperking is de hand van de meester voelbaar en voor meesterlijke journalistiek teksten zoals een persbericht schakelt u mij in. Zo’n perscommuniqué moet aan eisen voor inhoud en vorm voldoen en omdat ik weet wat media willen lezen schrijf ik dat sneller en beter dan u. Een persartikel komt vooral terecht in een persmap die u meegeeft bij een persconferentie of in uw personeelsuitgave of als download op uw site. Is het een door u betaald artikel in een vakblad, dan is het een commerciële tekst: de advertorial. Het is sterk om anderen over uw bedrijf, dienst of product te laten vertellen. Dat gebeurt door een interview. De uitwerking daarvan is afhankelijk van uw doel en het medium. Daarvoor huurt u natuurlijk een specialist in. Niet verder zoeken, want u heeft deze nu gevonden.

Woordvoerderschap

Paniek in de tent: er is een calamiteit en dan komt crisiscommunicatie om de hoek kijken, dus ook het woordvoerderschap. U bent als directeur en/of eigenaar zelf de beste woordvoerder. U kent uw organisatie en producten/diensten die het levert door en door. Toch zijn er redenen dat u beter een ander het woord laat voeren. Praktische omdat u bijvoorbeeld in het buitenland zit, maar ook persoonlijke. U bent misschien een beetje nerdy en kunt niet zo goed met een groep vreemde mensen omgaan die moeilijke vragen stelt. Of u heeft een spraakgebrek dat de aandacht afleidt van uw boodschap. Of u voelt zichzelf snel persoonlijk aangevallen, Of… vult u maar in. Dan schakelt u een externe woordvoerder in. U kunt dan niet rustig achterover leunen, want u moet samen met de woordvoerder bepalen wat de boodschap wordt en wat antwoorden zijn op te verwachten vragen. Daarbij kunt u terugvallen op medewerkers. Een woordvoerder is getraind om vragen helder en eenduidig te beantwoorden, zich geen onjuiste uitspraken te laten ontlokken en als procesbewaker bij de persbijeenkomst (persconferentie). Soms is metacommunicatie namelijk belangrijker dan hetgeen er gezegd wordt. Zoekt u in goede en slechte tijden een woordvoerder, bel mij dan 06-20139845.

Trainingen

Veel van de zaken waartegen u in persrelaties oploopt, zijn met training te verbeteren of zelfs volledig te beheersen. Dat geldt bijvoorbeeld zowel voor het schrijven van goede persberichten, als voor het bepalen van de juiste boodschap in een bepaalde situatie en de tone of voice daarvan, als persoonlijkheidskenmerken. In alle gevallen is doen de sleutel tot leren en beheersen. Als u graag zelf woordvoerder wilt zijn, maar niet weet hoe dat moet, help ik u op weg. Dat lukt niet meer als er een acute crisis is, maar op voorhand is er alle ruimte om te oefenen, te struikelen en daarvan te leren. Leren door feedback, maar ook door uzelf terug te zien op video in realistische oefensituaties. Wilt u meer informatie neem dan contact met mij op.

Hoe belazer ik de pers?

“Wat heb ik nu aan mijn fiets hangen”, hoor ik u denken. Inderdaad heb ik het steeds over het onderhouden van goede persrelaties en nu ga ik de pers bedotten? Schrik niet, het is de titel van mijn nieuwe boek over hoe om te gaan met de pers. En laten we wel wezen, u heeft verder gelezen, dus ik heb mijn doel bereikt. U weet dat het boek er is. Het is niet zomaar een boek, maar eentje met een ondersteunende website én mijn persoonlijke ondersteuning voor kopers. In zes praktijkgerichte hoofdstukken laat ik u zien hoe u resultaatgericht, effectief maar ook persoonlijk omgaat met de pers. “Hoe belazer ik de pers” is de neerslag van ruim drie decennia ervaring als journalist en woordvoerder. Het wordt uitgegeven door Enzodus in Rotterdam en kost €29,95. Voor mijn klanten geldt een speciale aanbieding. Meer weten? 06-20139845